zarządzanie stresem

Coraz częściej spotykamy się z pojęciem stresu. Mamy stresujące życie, zmagamy się ze stresem w pracy, stresuje nas stanie w korkach, natłok spraw do realizacji. Od stresu nie uciekniemy, jest wszędzie wokół nas bo taki mamy świat. Więc jak nauczyć się z nim żyć i jak wykorzystać go na naszą korzyść? Czy to jest w ogóle możliwe?

Celem tego szkolenia jest nauczenie uczestników w jaki sposób zarządzać stresem, jak rozwiązywać sytuacje stresujące oraz co zrobić kiedy stres nas przerasta i nie pozwala normalnie funkcjonować.

W trakcie szkolenia uczestnik pozna techniki relaksacji oraz ćwiczenia, które pomogą redukować napięcie i stres.

PROGRAM SZKOLENIA:

Rola stresu w życiu prywatnym i zawodowym.

  • Stres wg. H. Selye’go
  • Rodzaje i fazy stresu
  • Kiedy stres pomaga, a kiedy przeszkadza?
  • Eustres i dystres
  • Poczucie krzywdy, straty, zagrożenia vs wyzwanie – dwie strony jednej monety
  • Emocje związane z oceną sytuacji – serce kontra rozum
  • Stresowy wg. L. Sheridan i S.A. Radmacher – co działa i na kogo?
  • T. Holmes i R. Rahe siła stresu, a zapadalność na ciężkie choroby

Symptomy stresu a odporność psychofizyczna

  • Fizyczne, psychiczne i behawioralne symptomy stresu negatywnego
  • Typy osobowości, a stres – test
  • Ocena własnych zasobów do radzenia sobie w sytuacjach stresowych
  • Konsekwencje zawodowe stresu chronicznego – czym jest wypalenie zawodowe
  • Czynniki obciążające w pracy opartej na kontaktach interpersonalnych

Sposoby na radzenie sobie w zawodowych sytuacjach stresowych

  • Konstruktywne i destrukcyjne strategie radzenia sobie ze stresem wg S.M. Litzke i H. Schuh
  • Rola emocji pozytywnych w efektywnym funkcjonowaniu wg B. Fredrickson
  • Sposoby radzenia sobie w zaskakujących sytuacjach – wypracuj własną nową metodę
  • Asertywność sposób na bezstresową komunikację
  • Jak zmienić schemat reagowania na bardziej konstruktywny?

Metody wzmacniania zasobów psychicznych i odreagowania stresu zawodowego – trening umiejętności

  • Work-life balance
  • Świadomy oddech
  • Medytacja
  • Relaks progresywny Jacobsona
  • Trening autogenny Schultza
  • Wizualizacja