EFEKTYWNY ZESPÓŁ
Szkolenie z komunikacji i pracy zespołowej umożliwia praktyczny rozwój umiejętności komunikowania się w podstawowych obszarach działania, negocjowania, stawiania sobie celów, monitorowania wspólnej pracy, rozwiązywania konfliktów oraz udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej.
Udział w szkoleniu przygotuje uczestników do efektywnej pracy zespołowej, budowania swojej pozytywnej roli w zespole oraz korzystania z zalet pracy w grupie. Osobom planującym pracę na stanowiskach kierowniczych, pozwoli dokładnie przyjrzeć się specyfice pracy grupowej oraz regułom jakim ona podlega, co ułatwi im w przyszłości zbudowanie i skuteczne zarządzanie własnym zespołem.
Korzyści dla uczestników szkolenia:
- Poznają korzyści płynące z pracy w grupie oraz czynniki warunkujące efektywną pracę zespołową
- Zapoznają się ze specyfiką pracy w grupie i regułami, jakie nią kierują
- Zdobędą wiedzę na temat sposobów ustalania celów oraz opisywania i rozdzielania poszczególnych zadań w zespole
- Poznają wartość komunikacji w grupie, tworzenia poprawnych komunikatów, znaczenie informacji zwrotnej, jak również sposoby pokonywania barier komunikacyjnych
- Rozwiną praktyczne umiejętności komunikacyjne – porozumiewania się w celu realizacji zadania, np.: udział w dyskusji, negocjacjach, ustalaniu kompromisu
- Nauczą się korzystać z informacji zwrotnej, jako znakomitego środka w unikaniu błędów komunikacyjnych i budowania zdrowych relacji
- Zdobędą wiedzę z zakresu różnych metod procesu decyzyjnego, jak również sposobów unikania najczęstszych błędów przy podejmowaniu decyzji
- Zapoznają się z rodzajami ról zespołowych oraz znaczeniem, jakie odgrywają w dobrze funkcjonującym zespole
- Przećwiczą zdobytą wiedzę i umiejętności w trakcie intensywnych warsztatów
- Poprzez udział w grach zespołowych zweryfikują nowo nabyte umiejętności i sprawdzą się wykonując skomplikowane zadanie pod presją czasu
- Wspólnie wypracują model efektywnej współpracy zespołu
PROGRAM SZKOLENIA:
Czym jest efektywny zespół?
- Istota i znaczenie pracy zespołowej
- Proces grupowy
- Etapy pracy zespołowej
- Strategie efektywnej pracy grupowej
- Rola lidera w procesie team buildingu
Różni ludzie w drodze do jednego celu
- Typy osobowości vs. zachowania w zespole
- Budowanie autorytetu
- Podobieństwa i różnice między członkami grupy
- Co pomaga, a co szkodzi w osiąganiu celu
- Role zespołowe – kogo gramy w grupie
Komunikacja w zespole
- Znaczenie komunikacji dla dobrego funkcjonowania zespołu
- Rodzaje komunikacji – werbalna i niewerbalna
- Bariery komunikacji w procesie pracy zespołowej
- Znaczenie informacji zwrotnej
- Konstruktywna krytyka – element rozwojowy/mobilizujący
Konflikty w zespole, cel zespołu a cele jednostek
- Znaczenie konfliktu dla skutecznej realizacji celu
- Źródła konfliktów w grupie
- Sposoby rozwiązywania konfliktów
- Metody pracy ze stresem, techniki szybkiej relaksacji
Produktywność / efektywność zespołu: czynniki sukcesu
- Organizacja i harmonogram spotkań zespołu
- Planowanie i podział zadań
- Efektywne podejmowanie decyzji
- Komunikacja, wsparcie, motywowanie
- Rywalizacja czy współpraca – wykorzystanie ról zespołowych
- Techniki twórczego myślenia
- Reakcja na zmianę, coachingowe rozwiązywanie problemów Action Learning
- Praca pod presją czasu