EFEKTYWNY ZESPÓŁ

Szkolenie z komunikacji i pracy zespołowej umożliwia praktyczny rozwój umiejętności komunikowania się w podstawowych obszarach działania, negocjowania, stawiania sobie celów, monitorowania wspólnej pracy, rozwiązywania konfliktów oraz udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej.

Udział w szkoleniu przygotuje uczestników do efektywnej pracy zespołowej, budowania swojej pozytywnej roli w zespole oraz korzystania z zalet pracy w grupie. Osobom planującym pracę na stanowiskach kierowniczych, pozwoli dokładnie przyjrzeć się specyfice pracy grupowej oraz regułom jakim ona podlega, co ułatwi im w przyszłości zbudowanie i skuteczne zarządzanie własnym zespołem.

Korzyści dla uczestników szkolenia:

  • Poznają korzyści płynące z pracy w grupie oraz czynniki warunkujące efektywną pracę zespołową
  • Zapoznają się ze specyfiką pracy w grupie i regułami, jakie nią kierują
  • Zdobędą wiedzę na temat sposobów ustalania celów oraz opisywania i rozdzielania poszczególnych zadań w zespole
  • Poznają wartość komunikacji w grupie, tworzenia poprawnych komunikatów, znaczenie informacji zwrotnej, jak również sposoby pokonywania barier komunikacyjnych
  • Rozwiną praktyczne umiejętności komunikacyjne – porozumiewania się w celu realizacji zadania, np.: udział w dyskusji, negocjacjach, ustalaniu kompromisu
  • Nauczą się korzystać z informacji zwrotnej, jako znakomitego środka w unikaniu błędów komunikacyjnych i budowania zdrowych relacji
  • Zdobędą wiedzę z zakresu różnych metod procesu decyzyjnego, jak również sposobów unikania najczęstszych błędów przy podejmowaniu decyzji
  • Zapoznają się z rodzajami ról zespołowych oraz znaczeniem, jakie odgrywają w dobrze funkcjonującym zespole
  • Przećwiczą zdobytą wiedzę i umiejętności w trakcie intensywnych warsztatów
  • Poprzez udział w grach zespołowych zweryfikują nowo nabyte umiejętności i sprawdzą się wykonując skomplikowane zadanie pod presją czasu
  • Wspólnie wypracują model efektywnej współpracy zespołu

PROGRAM SZKOLENIA:

Czym jest efektywny zespół? 

  • Istota i znaczenie pracy zespołowej
  • Proces grupowy
  • Etapy pracy zespołowej
  • Strategie efektywnej pracy grupowej
  • Rola lidera w procesie team buildingu

Różni ludzie w drodze do jednego celu 

  • Typy osobowości vs. zachowania w zespole
  • Budowanie autorytetu
  • Podobieństwa i różnice między członkami grupy
  • Co pomaga, a co szkodzi w osiąganiu celu
  • Role zespołowe – kogo gramy w grupie

Komunikacja w zespole 

  • Znaczenie komunikacji dla dobrego funkcjonowania zespołu
  • Rodzaje komunikacji – werbalna i niewerbalna
  • Bariery komunikacji w procesie pracy zespołowej
  • Znaczenie informacji zwrotnej
  • Konstruktywna krytyka – element rozwojowy/mobilizujący

Konflikty w zespole, cel zespołu a cele jednostek  

  • Znaczenie konfliktu dla skutecznej realizacji celu
  • Źródła konfliktów w grupie
  • Sposoby rozwiązywania konfliktów
  • Metody pracy ze stresem, techniki szybkiej relaksacji

Produktywność / efektywność zespołu: czynniki sukcesu 

  • Organizacja i harmonogram spotkań zespołu
  • Planowanie i podział zadań
  • Efektywne podejmowanie decyzji
  • Komunikacja, wsparcie, motywowanie
  • Rywalizacja czy współpraca – wykorzystanie ról zespołowych
  • Techniki twórczego myślenia
  • Reakcja na zmianę, coachingowe rozwiązywanie problemów Action Learning
  • Praca pod presją czasu